سلاح های تک تیرانداز

سلاح های تک تیرانداز

اهمیت سلاح های تک تیر انداز در مأموریت های پلیسی – ضد ترور و مقاصد نظامی بر همگان روشن است . گاهی کار یک شلیک دقیق را هزاران گلوله و تفنگ دیگر نمی توانند انجام دهند . از این جهت یگان های آموزش دیده و مجهز تک تیر انداز همواره مورد توجه نیروهای نظامی و انتظامی کشورها بوده است .

sniper

سلاح های تک تیر انداز عمدتاً بر پایه ی یک سلاح نظامی و یا شکاری دیگر مورد بهسازی قرار گرفته و ساخته می شود تقویت بدنه اصلی ، نصب پایه برای سلاح ، ایجاد سایت دقیق نشانه روی و دوربین های مختلف ، نصب لوله ی بلندتر و … پاره ای از این بهسازی است .

sniper

اسلحه های تک تیرانداز عمدتاً در کالیبرهای ۵۶/۵ ، ۶۲/۷ ، ۷/۱۲  میلی متر موجود است .البته کالیبر های بالاترنیز وجوددارد که عمومیت ندارد . کالیبرهای پایین و کوچکتر برای مقاصد درون شهری و کالیبرهای بالاتر برای مقاصد نظامی استفاده می شود .کالیبرهای mm 62/7 و ۷/۱۲ برای شکافتن جلیقه های ضد گلوله کاربرد دارد . از کالیبر ۷ /۱۲ با مهمات ویژه برای انهدام مخازن سوخت و از کار انداختن رادار ، هواپیما وهلی کوپتر ها بر روی زمین ،خودرو و … نیز استفاده می شود . اصابت کالیبر ۷/۱۲ به بدن انسان منجر به قطع عضو یا مرگ می گردد .

sniper

دقت تفنگ های تک تیرانداز با واحد MOA بیان می شود .  MOA خطای شلیک mm 25 در ۹۱ متر است. یک سلاح تک تیر انداز خوب دقتی در حدود mm 15 در m  ۳۰۰ دارد یعنی کمتر از یک MOA  . مکانیزم مسلح شدن بیشتر سلاح های تک تیر انداز نیمه اتوماتیک است یعنی پس از هر شلیک باید گلنگدن کشیده شود . البته سلاح های تک تیر انداز اتوماتیک نیز وجود دارد که در جایی که سرعت در شلیک مورد نیاز است کاربرد دارند و از دقت کمتری برخوردارند .

اخیرا وزارت دفاع وپشتیبانی نیروهای مسلح اقدام به تولید نوعی تفنگ تک تیرانداز جدید بر پایه ی یک سلاح اروپایی نموده است که با دقت بسیار بالا امکان دریدن انواع زره و جلیقه ی ضد گلوله را دارد .

sniper

بهترین تک تیر اندازان تاریخ :

- بیلی سینگ از انگلستان با ۱۵۰ شلیک موفق در جریان جنگ جهانی اول

- فرانسیس مگابو ازکانادابا۳۸۷ شلیک موفق در جریان جنگ جهانی اول

- سیمو هایها (Simo Häyhä) ملقب به «مرگ سفید» از فنلاند با۵۴۲ شلیک موفق در جریان جنگ زمستانی میان روسیه و فنلاند

- واسیلی زایتسف ازشوروی با۲۲۵ شلیک موفق در جریان جنگ جهانی دوم در استالینگراد (شخصیت اصلی فیلم دشمن پشت دروازه)

- لیودمیلا پاوالیچنکو ازشوروی با۳۰۹ شلیک موفق در جریان جنگ دوم در استالینگراد و بهترین تک تیرانداز زن در تاریخ

- زانگ تا ئو فانگ از چین با ۲۱۴ شلیک موفق با اسلحه ی بدون دوربین در مدت ۳۲ روز

تبیان – مصطفی کبیری





:: موضوعات مرتبط: نیروی زمینی , ,
|
امتیاز مطلب : 11
|
تعداد امتیازدهندگان : 3
|
مجموع امتیاز : 3
نویسنده : HP
تاریخ : سه شنبه 26 دی 1391
مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: